Shafiq & Rahayu

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

My Iman Shafiyah

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Aishah Sofia

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday 6 December 2012

~ Kisah Nak bersalin ~

Story la pasal Nur Aishah Sofia, anak perempuan ke dua aku... hehe.. sebab apa, xda story pasal Aishah lagi dalam entry aku ni kn.. hmm.. so, suke hati aku ler nak story pasal pe pun kan.. ish..ish..ish..

Mulanya camni, chewah! macam citer apa plak.. harharhar..

Kalu nak dikirakan Aishah ni lahir overdue dari tarikh yang sepatutnya.. kira lebih kurang seminggu lepas due sebenarlah.. masa dok menunggu kelahiran aishah, aku sampai sedih sangat lah.. orang lain yang due sepatutnya lewat dari aku dah selamat bersalin pon.. yang aku, xbersalin2 lagi.. 
family semua dok tanya, bila nak bersalin.. ada rasa sakit ke tak.. mcm2 lah soalah yang disoal kat aku ni.. macam kena soal-siasat kes besau plak..hehe

dalam seminggu pada tarikh yang sepatutnya aku bersalin tu, aku dah amik cuti rehat.. nak standby lah kononnye.. aku keluar berjalan2 sorang2.. kalu nak kire g berjalan kat alamanda tu adalah 2x kot.. pusing satu alamanda sampai boring.. sebabnya doktor cakap kalu banyak berjalan senang nak bersalin.. haa.. ini ada lagi satu tips yang doktor dan nurse cakap kat aku.. 18sx la sikit.. katanya kalu nak senang bersalin lagi, husband and wife kena kerap bersama.. katanya itu adalah ubat induce yang semulajadi dan akan memudahkan ibu bersalin.. so, kpd sapa2 yang dah dekat nak bersalin, cubalah.. 

Ok, continue story lain.. pada 16 Oktober 2012, kat umah lah.. kebetulan sehari sebelum tu keluarga mertua aku ada datang rumah aku ni.. adik ipar aku nak g jalan2 kat alamanda, sebabnya dia dah dok umah saja kan, nak la amik2 angin luar.. hehe..Lepas lunch, Mr.Suami aku adalah suruh aku join adik ipar aku g berjalan, masa tu aku mcm nak.. mcm xnak pon ada.. tetibe takut semacam sebabnya, malam tu aku dah start rasa sakit2, cuma nya aku rasa xkuat mana.. so, aku xla ikut adik ipar aku g alamanda.. Mr. Suami plak g opis..

Jam lebih kurang pukul 4 lebih, aku start rasa2 sakit.. tapi aku buat xreti je lagi.. dok galih2 badan..trasa sakit sangat.. mula-mulanya aku taip sms dkat Mr.Suami aku.. pastu hilang plak rasa sakitnya, aku pon delete balik sms tu..hehe.. pastu xsmpai 5 minit aku sakit lagi.. eh, aku dah start rasa pelik.. lepas 10minit lebih kurang aku dok sakit selang seli camtu, aku pon call Mr.Suami bagitau yang sakit aku dah makin kerap, dia pon siap2 nak balik.. contact ler adik ipar aku minta amik dia dkat opis, sbb nya dia g opis ptg tu adik dia hantar.. punye lah kelam kabut lagi jadiknye bile adik ipar aku xjwp call.. sms pon xreply.. camana ni, sakit aku dah makin kuat, aku xboleh duduk dah.. hanya berdiri.. aku keluar dari bilik.. mak mertua aku bagitau abah mertuaku dah bertolak balik muar, huhuuu.. makin takut dah aku ni.. cmana aku nak buat ni..

Tak lama lepas tu, Mr.Suami cakap dah dapat contact adik, dan suruh aku standby sebab diaorg otw balik..
aku standby dah pon.. sampai2 je Mr.Suami dekat umah, kami pun gerak ke hospital. Ya Allah, masa jalan nak ke lift pon, punye seksa.. sakit sangat2 dah.. nak boleh sampai dekat keta tu, bayangkanlah, aku dh berpeluh-peluh.. nak langkah kaki satu-satu pon dah xmampu.. masa tu aku masih dalam tandatanya lagi betul ke aku dah nak bersalin ni, sebab apa.. apa2 tanda pon xda kecuali sakit konstraksi tu laa.. 

Sampai je kat Wad Bersalin Hospital Putrajaya, aku terus g dekat kaunter bersama Mr.Suami, dan repot dekat nurse yang bertugas kat kaunter tu yang aku dah sakit sangat.. dia suruh masuk dalam untuk check. Bile dah masuk tu.. doktor pon check "bawah". katanya masa tu dah buka 5cm. Dia minta nurse yang aku prasan nama dia Mary check kekerapan kesakitan aku tu.. dan masa tu doktor tu dok berbincang2 dgn doktor yang lain.. pastu masa bincang2 depan aku tu, diaorg ingat nak transfer aku ke wad bersalin di Presint 8 sebab katanya bilik bersalin penuh. Tapi bile refer pakar, pakar xbagi sebabnya kekerapan kesakitan aku dah makin banyak, lepas tu aku dah overdue.. so, xlama lepas tu nurse tu tanya aku.. puan rasa nak push ke? sebab dia tengok aku yang dah xtahan sakit yang amat.. berpeluh2 biarpun dok dalam aircon.. aku jawap ye..saya rasa nak BERAK sangat2 dah ni.. nurse tu terus panggil doktor tu balik, dengan segera doktor tu check dan dia plak yang kelam kabut katanya baby dah nak keluar, dah FULL!!! 

woooo... masa tu, nurse tu terus meyerengkan badan aku, dan siap pesan kat aku.. kalu puan rasa nak berak, tahan dulu.. jangan berak lagi.. aik?! hehe 
(hanya orang yang pernah bersalin je tau kenapa)
diaorg dengan segera tolak aku ke bilik bersalin, dan tak sampai berapa minit aku nampak Mr.Suami datang pada aku, berdiri disebelah aku.. Ya Allah, dah sampai ke masanya? aku dah dikelilingi doktor dan nurse.. masing2 bagi kata2 semangat pada aku untuk PUSH baby.. dan Alhamdulillah, aku selamat melahirkan seorang lagi bayi perempuan.


~Inilah kali pertama Aishah berada dalam dakapan ibu, ibu akan sentiasa menyayangi Aishah sampai bila-bila~
~Masa ni di Labour Room~
 Itu je lah coretan untuk entry kali ni, akan sambung lagi dengan entry2 yang lain k! luv Im' Aish

No comments:

Post a Comment

Labels